رواية وردتي (كاملة جميع الفصول) بقلم وعد حامد
كان قاعد علي الكنبه وعطيني ظهره فجريت وحطيت
ايدي علي عيونوا!!
_ شيلي إيدك يمهزقه.
*شيلت ايدي ورحت قعده علي الكنبه الجمبوا
- مالك يعم اهدي لا يطق لك عرق الله
_ ششش انا مش ناقص غتاتك دي
- انا غتتا يسليم ماشي ماشي
* قمت وقفت وبصيت له بضيق
- متزعليش بس انتي هزارك بارد حد يعمل ف
ابن خالته كدا؟؟
- بس ياض اوعي كدا
_ راحا فين بس زعلتي يبطه
* رفعت وشي لفوق واتكلمت بتكبر
- وانت مين قالك اصلاً ان انا ماشيه دا انا راحا لسوسو
*بصلي بقرف ومن تحت لفوق وبداء يقلد صوتي
_ حد يقول لخالته سوسو
_ هششش
ندهت لخالتي بصوت عالي
سوسو حبيبة قلبي عامله ايه...
••
بصوا انا ملك ودا سليم ابن خالتي واكبر مني بحوالي خمس سنين
وهو صحبي واخويا و احم.. وبس، واحنا ساكنين فوق
انا وماما وماريا اختي
••
* شوفي يـ زفتة الطين الباب
_ يوووو بقا انا مش متزفته ف قوضتي مقومتيش ذفته
ماري ليه اه اه
* فضلت ابرطم شويه وبعدين رفعت طرحة الاسدال وفتحت
- هااا يـ اهلين عاوز ايه
_ وسعيلي كدا
يفوفااااا اختك طالعا تتغدا عندك انهارده
*وه دا بيقول لماما يـ فوفا كلمته وانا ببصله بقرف وبقلد صوته
_فيه حد يقول لخالته فوفااااا
مردش علايا ودخل قعد علي الرُكنه ماله دا شكله زعلان
_ بقولك يـ ملوكه متيجي تلعبي معايا بلستيشن
ها قولتي ايه؟
- اشطا
••
* قعدنا فعلاً وبدانا نلعب وحسيته زعلان فتكلمت..
- فاكر اما مكنتش بعرف العب
_ طبعاً يبنتي فاكر انا مش عارف بجد كنتي هتعملي ايه من غيري
* لقيته اتكلم وهو مندمج ف العب ايه ايه دا لبخني وجاب جون
_ ي غشـاش كدا مينفعش
_ حد قالك تكلمي وتتلبخي.
* اتكلم بهدوء المره دي، دا كان اما بيجيب جون بيهيص
_ تب مش هتقولي مالك؟؟
- مليش.
زعلت جدا انه حزين هو تقريباً كل اسراره معايه اياً كانت
_ فيك ايه طب احكيلي
- مفيش فكك.
-يـعم اخلص بقا انت مش بتأمنلي يعني دا انا زي
أ أ أختك يعني.
* اتكلمت بأبتسامه من الود دي للودن دي
_ هاااااااه اتخنقت معاها
*اتكلم بحزن ظاهر علي وشه
_أتـ اتخنقت مع مـين!!
_ حوريه
_ حوريه مين يعنيااا
* اتكلمت بندهاش وغيره حولت اخفيها!
_ انا اسف اني محكتلكيش
_ اسف ايه يبني مين حوريه
* حولت ابان طبيعيه لان الموضوع دا قلقني
_ بصي يـ ملاك حورية دي كانت زميلة ف الشركه
الاول وبعدين معرفش ازاي حبينا بعض
_ ازاي حبيتوا بعض ومتقوليش!!
* اتكلمت بحزن وتقاطع باين فـ صوتي
_ والله انا مكنتش عاوز اضايقك بمشاكلي لاننا كل شويه بنتخانق، انما بقا حبينا بعض ازاي هي عادي كانت محاسبه جديده ف الشركه واتعرفنا علي بعض ف
الانترفيوا وشدتني ليها وحبتها يمكن عشان لبسها
وشكلها والساعدني اني اعترف لها ان انا كنت محضر
''ميتنج "للعمله الجدد وبعدين قلتلي انها بتحبني
واعترفنا لبعض وبس كدا
- من امتي الكلام دا
*اتكلمت بصدمه وبحاول معيطش، دا انا فكرته ب
يحبني ززي مانا بحبه!!
- والله ماتزعلي انا عارف اننا مش بنخبي علي بعض حاجه
واسرارنا واحده، ب بس
_ بس ايه
_بس بصراحه قلت مشغلكيش وانـتِ كمان مشغوله
بدراستك والجامعه وكدا يعني فـ فكك يملاكِ
_ عادي مفيش مشكله
* حاولت ابقي طبيعيه اقدر من كدا
- عادي كدا مفيش علقه حلوه؟
_علقة ايه بقا هو انت صغير!! وبعدين دي حياتك وانت
حُر فيها عند ازنك علشان عاوزه انام البيت بيتك.
••
عدا حوالي اسبوع مش بنزل عندهم بحاول اتجنبوا تماماً
من يوم ما عرفت انو مُرطبت ومش بيحبني
بيحبني ايه دا انا الكنت واهمه نفسي كان حب من طرف
واحد ولازم احرق الطرف دا كان بيطلع يـعُد عندنا
بس كنت بتحجج اني نايمه او تعبانه او عندي فاينل
كان بيبعتلي رسايل ف عملت بلوك رن فون حطيتة ف الحظر
••
_ بت الوكا متعرفيش ايه الحوصال
قلتها ماريه
_ قولي يـ وش النحس؟؟
_ مش سليم هيخطب!!!
*فجاه عيني اتملت دموع حاولت اخفيها اكتر ما يمكن، ازاي يعني البنت الكان حكالي عنها طلع بيحبها وهيخطبها!!؟ هه
_انتِ يبت
_ هاااه
_بقولك سليم هيخطب
_ هه امتي ومقلش يعني
_لاء ما هوا جه عندنا امبارح وقال لماما وانا زغرط مسمعتنيش
_لا كنت نايمه
*هو فعلا انا سمعت صوت زغروطه امبارح بس قلت ماريه الهبله
مكنتش اتوقع انه هيخطب حد غيري.
_خليكي كدا نايمه علي طول
*فجاة سمعنا صوت ماما وهي بتندهلنا!
_تعالي يـ لوكه نشوف ماما عاوزه ايه
*قمت ورحت لماما الصاله انا وماريه لقيت سليم عطيني ظهره
وخالتوا، رجعت بأحراج ولبست صرحه وطلعت لهم تاني وسلمت
علي خالتوا وقلت..
_ ا ازيك يسليم.
_الحمد لله وانتي
*لقيته اتكلم بلامبالاه ومنظرش ليا حتي كان بينظر علي معرفش
قعدت وماما اتكلمت
_مبروك يـ سليم يحبيب قلبي
_الله يبارك فيكي ي فوفا
*رد علي ماما بس كان بيبصلي ف انا ارتبكت وبصيت ف الارض وبعدين لقيته اتكلم وقال..
_ ان شاء الله الخطوبه هتبقي بعد شهر يجماعه
_ طيب مبروك يسولي
*دا كان رد عاليا اختُه انا قررت اقوم لان خلاث قررت قرار؟
_عن ازنكم
_مالها ملك ي فاطمه..
_مش عارفه والله يساره عامله كدا ليه بقالها اسبوع مش علي بعضها.
_معلش يطنط اصل ملك اختي اليومين دول نفسيتها تعبانه شويه
••
*دخلت الاوضه ومقدرتش امنع دموعي اكتر من كدا دخلت علي البلكونه وسمحت لدموعي للنزول
خلاص انا ايه معنديش كرامه معنديش دم هو وضحلي انوا مش بيحبني بخطوبته من البنت دي ف انا هنساااه هو مش من نصيبي جه بليل وانا لسا بعيط تقريبا عيني ورمت من كتر العياط
_ كفاية الانتي بتعمليه فـ نفسك دا هو مش بيحبك وانتي عارفه كدا
_ بس بس هو ليه كان بيبين لي انو بيحبني ي ماري
_امتى دا! انتي الوهما نفسك انو بيحبك فوقي خلاص سليم مش من نصيبك يـ ملك وحرام البتعمليه ف نفسك دا
_لا هو بيحبني انتي كذابه كلكوا كذابين وسليم كذاب اتا بكرهكوا كلكوا
محدش حاسس بيا ولا بوجع قلبي اطلعي برا برررا
_انا لله وانا اليه راجعون ربنا يهديكي انا هنام عند ماما وهسيبك تهدي
_عيط تاني بجد ليه سليم مش بيحبني هو انا وحشه
قمت وقفت جمب المرايا وفضلت اتكلم وانا بعيط
_انا جميله اهو علي فكره شعري طويل وبشرتي بيضه ورفيعه
هو ليه محبنيش يمكن علشان لبسه طرحه!!!
فضلت اعيط تاااني لحاية ما مسكت تلفوني وفتحت الفيس
ودخلت علي الاكونت بتاعه وبدات اتفرج علي صوره وعيط لي يـ رب مش
بيحبني ليه شوفت بوست وحده بتقول
''الباعك بعيه والمعرفش قمتك بكره يندم''
طلعت لفوق لقيت اسكريبت هو انا من طبيعتي بحب اقرأ
بس فيه حاجه شدتني ليه اكتر بدأت اقرأه بس هو مش زي اي اسكريبت رومانسي قراته قبل كدا تؤ دا مش رومانسي دا
ديني لاء ديني جداً خلصت الاسكريبت بعد حاوالي 20دقيقه
وقعدة 40دقيقه بفكر ف الكلام القرأته هل الانا بعمله داا كُلوووو
ذنب هل الطرحه الانا طلعا بيها السما دي ذنب هل وهل وهل...
مصدقتش! اه والله ماصدقت الكلام القرأته دا دا بيقولوا الحب
حرام والطرحه حرام حاولت اتأكد وبحثت وكانت الصدمه ليا
ان فعلاً كل كلمه كانت ف الاسكريبت صح عيط تاني
صوت شهقاتي عِلي لا عِلي اووي وبدأت اقول يرب سمحني
يرب سمحني يرب سمحني وصوتي عِلي وانا بقول كدا
ماما وماريه دخلو وفضلوا يهدوا فيا وانا اعيط اكتر هل ربنا هيسمحني
_ملك فيكي ايه يـ ملك بطلي صويت
_ بنتي مالها يمااريه شوفيها الله يجازيكي
*اول ما شوفت ماريه حضنتني بقيت اعيط اكتر واقول..
_ربنا مش هيسمحني يماريه ربنا مش هيسمحني هقابل ربنا ازاي
يا رب يــــــــــــا رب سمحني يرب
_ هششش يعيوني ربنا سبحانه وتعالي قال ايه
الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَيَّنُوا فَأُولَـٰئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ). [سورة البقرة، آية: 160]، بطلي عياط بقا وفهميني
_ماريه انا كل لبسي كان غلط حياتي كلها كانت ذنب فـ نب
ربنا مش هيسمحني
_ربنا هيسامحك ويغفر لك كمان
_ولو سمحني هيغفر لي وهيقبل توبتي
_وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ
اعملي يـ ملوكتي طالما انتي اعترفتي بذنبك وبداتي صفحه جديده مع ربنا
يبقا ربنا هيتوب عليكي ان شاء الله
_بجد يماري
*اتكلمت وانا بمسح دموعي حسيت ان فيه امل
_يجد يقلب ماري ومن بكرا بكرا ايه بقا من دلوقتي روحي صلي قيام الليل
_بس انا مش هقدر
_هتقدري حتي لو بركعتين وهتخدي جزاء القيام كله باذن الله الاحد
_انا بحبك اووي يماريه القبطيه
_وانا بحبك خاليث يالا اسيبك علشان عاوزه انام
قلت وانا بعيط يارب اهديني يرب انا عارفه اني بذنبك كتير
*اتوضيت وصليت ركعتين قيام اللي وبعدين مسكت المصحف معرفش انا كنت محتاجه اني اقرأ ف المصحف لان انا سمعت ان المصحف هو البيزيل الهم بدأت اقراء وانا بعيط ""
" إِذْ نَادَى رَبَّهُ نِدَاءً خَفِيًّا
من سورة مريم- آية (3)
قَالَ كَذَلِكَ قَالَ رَبُّكَ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَقَدْ خَلَقْتُكَ مِنْ قَبْلُ وَلَـمْ تَكُ شَيْئًا
من سورة مريم- آية (9)
فَنَادَاهَا مِنْ تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا
من سورة مريم- آية (24)
*قفلت المصحف ونمت وانا خلاث ملك جديده
صحيت علي اذان الفجر صليت وصحيت ماريه وقلت لها اني دعيت ربنا ان يشيله من قلبي لاني عاوزه احفظ قلبي لشخص واحد وهو الـربنا هيرزقني بيه.
_بارك الله فيكِ يملك بجد اللهم بارك انا فخوره بيكي يعيوني
*اتكلمت ماريه وهي بتعيط حقيقي
_خلاص بقا انا عاوزه منك ادناء وخمار صغنن كدا ونروح سوا نشتري
شويه هدوم جديده اشطا
_اشطا يـ سُكرر
*جبت الهدوم ورحت بصيت علي نفسي ف المرايه وحسيت بأساس
عمري ما حسيته قبل كدا ايوا نعمة الستر بجد انا عمري ما هحس
بيه اوي انا حاسه اني فراشه طايره جيت اخرج ف عيني جت علي
دولابي رجعت له تاني وفتحته وحبت كيس وحطيط فيه كل هدومي التغضب ربنا علشان الشيطان شاطر واخدتهم معانا ف العربيه
واتبرعت بيهم لدار واشترينا ادنائات لطيفه وجميله واخمارات كتيره
بردوا رجعنا لقينا خالتوا وعاليا وس سليم عندنا حطيت عيني
ف الارض طبعا لازم غض البصر انا عارفه اني اتغيرت بسرعه
اووي بس انا مبسوطه جدا بصيت عليهم لقيتهم كلهم كلهم حتي
ماما فتحين بُقهم علي الاخر ابتسمت وماريه مسكت ايدي ودخلنا
وقعدنا معاهم كنت ساكته ساكته تماما مكسوفه تؤ بس اول
مره اتحط ف موضوع اني اتغير..
_مُبارك يـ ملك علي الخِمار.
_الله يبارك فيك
كلهم باركولي
_الا مش هتقولي يملوكه ايه التغير الجامد دا
*دي كانت عاليا جيت اتكلم لقيت سليم بص لخته وبعدين قال
_والله يست عاليا ربنا هداها وغفر لها ذنوبها عقبال ناس
حسيت الموضوع هيكبر فـ قولت
_ مُبارك علي الخطوبه عاليا انا اشتريت لك درس جميل ينفع تيجي
تقيسيه
_ اوباااا علينا يالا ي اوختي معاكي معاكي
_ خودوني انا كمان
_ يـ بختك يلوووكـه يجااااامد
*دي عاليا وماريه دخلت تصلي
ضحكت_ لوكه يجامد ليه علي الخمار
_تؤ يبت المهم فكك سلي..
حولت اقفل موضوع سليم لاني عارفه انها هتحكي علي البت الهيخطبها
دي ف بزعل
••
بليل فتحت فوني وقررت اشيل البلوك عن سليم واحذف رقمه اصلا بس
حسيت اني لازم اعتزر له علي البلوك العملته
_السلام عليكم ورحمة الله وبركاته؟
_وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
*لقيته رد فـ ثانيه تحسوا انوا كان قاعد علي الشات
_س سليم انا حبيت اعتزل لك عن حاجتين
_اايه هما
_ااني عملت لك بلوك بس اتمني متزعلڜ لاني عرفت انو انت مُحرم عليا
و و والحاجه التانيه اني هحذف رقمك خالص من عندي..
_تمام عادي مفيش زعل وبجد انا فرحت لك اوي انتي متعرفيش
فرحت اد ايه واسال الله لكي الثبات
_ ت تسلم مُبارك علي الخطوبه مُقدماً
_هه خطوبة ايه فركش
••
دا كان اخر كلام ما بينا انا عارفه اني غلط لما اتكلمت معاه بس هو قال فركش يعني ايه يمكن بيهزر يالا ربنا يهديه ويخرجه من قلبي'
••
عدا اسبوعين صحيت ولقيته قاعد مع ماما هيقرفنا بقااا
لبست لبس واسع وسلمت عليه مد ايده بس انا عملت نفسي
بفتح موبيلي وعملت حركه بوشي اني اسفه لقيته ابتسم بأحراج
ولقيت ماما اتكلمت
_ووالله زعلت يـسليم ربنا علي الظالم وبصيت لي
هه مالها دي
_هههههههه ظالم ايه يـ خلتي المهم عاوز احكي مع ملك عشر دقايق بس وممكن انتي تقعدي ف مكان تكوني شيفانا فيه
بصلي.. ممكن تقعدي
قعدة/هاااا
_أحببتُ إِمرأة كانت تأكُل حُزني كُله بِضحكتها
زعلت _وجاي تقولي كدا ليه مش المفروض تقول لسي حوريه
_مفيش حوريه!!
_يعني
_ييعني يبنت الناس انا عاوزك ف الحلال
_ انت بتسطعبت مش المفروداخر الشهر خطوبتك
_ايوه
زعلت تاني_ تب متروح لخطبتك
_ هروح لخطيبتي ازاي وهي جمبي!!
_اانت فـ عقلك حاجه يـسليم
_ والله العظيم عاوزك ف الحلال
دمعت_ تب والبت القلت هتخطبها
_سبتها
عليت صوتي _ازايييي انت هتجنني
_ بصي يبنت الناس فكره اخر مره كلمتك واتس وقلت لك فكرش
_اه
_دا قبليها بيوم انا كلمتها وقلت لها احنا لو هنرطبت هظلمك معايا قلتلي ليه قلتلها لاني بحب واحده تانيه قلتلي يخاين وقفلت
كان بيقلد صوت البنت وهي بتقول يخاين ضحكت
_لليه حرام
_مانا كنت هظلمها وانا بحبك ومقدرتش علي تغيرك عليا الشهر الكامل دا
_تب ومقولتليش ليه
_ممانا بعتلك عاليا تلمحلك بلكلام وانتي مخك الجزمه قفل الموضوع وعامله بلوك لكل المواقع وحتي الفون
_اوووبس
_تب قلتي ايه
_فـ ايه
_فـ انك تبقي زوجه صالحا وتعنيني علي الالتزام واللحيه
مثل رسول الله والتقرب الي الله
بكيت _موافقه 🥺♥🧸""
*: من هنا عرفت كرم الله ولطفه وهدية ربنا ليا وان الله يغفر الزنوب جميعاً وتلله لن ابرح حتي ادخل الجنه انا وقرة عيني "'💙🫂
••
#وعدحامد